BASTAARD
Kyoko leeft met een familiegeheim: ze stamt af van Napoleon. Om precies te zijn: van de vrucht van een napoleontisch buitenechtelijk liefdesavontuur. Een 200 jaar lang doodgezwegen bastaard. Het begon allemaal toen Bonaparte en zijn vurige lendenen op doortocht in Brussel de zus van één van zijn generaals ontmoette. En tja, hoe gaan die dingen met Corsicaanse consuls die op het punt staan zichzelf uit te roepen tot keizer? Van het één kwam het ander. Maar, zoals we hem allemaal kennen, hield Kyoko's oud-overgrootvader er een overvolle agenda op na. Hij had dus geen tijd voor een zoveelste onwettig kind. Het fait divers werd in de doofpot gestoken...
Vandaag, 200 jaar na zijn nederlaag bij Waterloo, is Napoleon de nr 2 op de lijst van 'invloedrijkste figuren uit de geschiedenis'. Hij komt net na Jezus, maar wel vòòr Mohammed, Shakespeare en Hitler. Begeesterd door de familiale commotie rond haar roots, onderneemt Scholiers samen met partner-in-crime Louis van der Waal een zoektocht naar de theatraalste figuur sinds mensenheugenis. Ze graaft in Belgische en Franse archieven en ontmoet een leger aan geneaologen, heemkundigen en historici, ze interviewt wetenschappelijk onderzoeker Maarten Larmuseau (KUL), Napoleonkenner en -verzamelaar Patrick Buch, nabije en ook zeer verre familieleden en tenslotte Kinderpsychiater Peter Adriaenssens. Wat maakt van Napoleon, van Kyoko, van ieder van ons juist deze mens? Valt hieraan te ontsnappen? En wat blijft er dan van ons over? Een komisch-existentiële trip door Zijn en Tijd.
In de pers:
"Wat Scholiers vooral toont, is hoe de fascinatie voor het verleden de mensen bindt. De waarheid achterhalen, is bijna onmogelijk maar het achterhalen zélf zorgt ervoor dat de familie zich samen achter het onderzoek schaart en dat Scholiers mensen van diverse pluimage ontmoet, van Bonaparte-imitatoren tot kinderpsychiater Peter Adriaenssens. ‘Bastaard’ is naast een spannende, multimediale zoektocht vooral een ode aan het verleden als verbindende factor in het heden tussen familieleden, tussen landgenoten en tussen wereldburgers. Niet het verleden is de essentie maar hoe je ermee omgaat en hoe de fascinatie voor dat verleden je ertoe aanzet om andere mensen met hun dromen, twijfels, verlangens en zottigheden te (willen) ontmoeten." (Els Van Steenberghe **** Knack) De volledige recensie vind je hier!